Nepal - Reisverslag uit Shigatse, China van elsinchina - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Shigatse, China van elsinchina - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: Elsbeth

Blijf op de hoogte en volg

28 Oktober 2012 | China, Shigatse

Hallo. Laat stukje China (Chengdu + Emei Shan) even zitten en ga verder in Nepal. Het vliegveld van Nepal is totaal anders dan andere. Alles van hout en allemaal spiegels. Heel ouderwets. Er staat een bord Stay calm we do or relaxed in Nepal en dat was bij de paspoortcontrole meteen te merken. Wat een traag gedoe, maar dat gaf niet want ik moest toch op Jenneke en Maikel wachten. Toen J en M er waren naar het guesthouse gegaan in Bodhnat, prachtig vlakbij de bekende grote witte ronde stupa met het gezichtje. Alles ging wel vroeg dicht, dus toen we om 20.45 nog wat wouden eten konden we alleen nog maar Dal Bad krijgen (kwamen we pas later achter dat het dat was), echt Nepalees, gidsen bij trekking eten het 2x per dag. Dal Bad power, 24 hour zeggen ze. Volgende dag Pastyputanath tempel bezocht. Het is de tempel van het leven. Er zij veel kamasutra beelden en een speciaal gebedshuisje waar ook sexuele voorlichting wordt gegeven. Maar ook worden hier doden gecremeerd. Dit hebben we gezien. De persoon ligt op een brandstapel en het vuur wordt eerst in de mond aangestoken. Alle folie staat er om heen. Wel beetje raar dat je daar zo bij kan zijn en foto's mag maken. Mannen met lange baarden en oranje kleren waren met moneytation bezig, ofterwijl mediteren en hopen dat iemand een foto maakt, zodat je die geld kan aftroggelen. Al met al heel bijzonder. Op met de taxi naar Thamel, de drukke toeristenwijk, om een trekking te regelen. Hier kwamen we onze vriend van het vliegveld toevallig tegen en bij hem hebben we een trekking geboekt. Naar het annapurna basecamp wat normaal 10 dagen is, maar wij konden het in 7 i.v.m. shortcut die er later niet bleek te zijn. Volgende dag nog oude stadjes Bakthapur en Patan bezocht, heel mooi. In Patan nam iemand ons mee naar een winkel waar ze klankschalen verkochten. Maikel en ik hebben deze op ons hoofd en knieën gehad, terwijl er op geslagen werdt. De trillingen moeten eoor voor zorgen dat pijn over gaat. Misschien iets voor na de trekking. Ook nog stip op voorhoofd gekregen van een moneytater, snel M met hem op foto gezet en toen met beetje geld de man geprobeerd af te schepen. Duurde even maar is gelukt. Op naar Pokhara met de bus. Leuk om een beetje van de omgeving te zien ipv alleen het hectische stoffige, maar wel mooie Katmandu. Vanaf Pokhara start de trekking. Onze gids het Nina en drager Picas. Nina te onthouden aan de marketing/communicatie opleidingen die gezien zijn verlegen gedrag misschien voor hem ook wel.goed zijn. Picas wordt natuurlijk Picatchu. De eerste twee wandeldagen zijn vrij kort en goed te doen. Derde dag 's morgens naar Poon Hill voor zonsopgang. In file gaan we de.berg op, maar uiteindelijk prachtig uitzicht op alle bergen en mooie zonsopgang. De rest van de dag prachtige route, maar veel trappen om hoog en laag en lang. Gaat prima maar ik kan niet zo snel. Dit blijkt een probleem te zijn voor het behalen van het basecamp waardoor ik besluit terug te gaan en J en M gaan verder. Ik ga met echte fransen terug. Praten weinig Engels tegen me terwijl ze dat wel kunnen. De sneeuwbergen en de gorges, watervallen, kleine dorpjes en valleien zijn geweldig. Leuk was ook dat ik.ondeweg een bloemetje kreeg van een klein meisje waarvoor ik zelfs niet hoefde te betalen, zo schattig. Terug in Pokhara aangekomen probeer ik alle goede restaurants uit. M en J hebben het heel zwaar maar super mooi gehad, leuk. Ter compensatie ga ik nog 2 dagen raften. Ging rustig, maar wel gezellig en relaxed. Zie J en M weer in Katmandu, wat nog wel problematisch was omdat we elkaar.bij de bus uitstap niet konden vinden. Ik ben al snel naar guesthouse gegaan, J en M hebben lang gezocht. Uiteindelijk vloog J me in de armen toen ze op onze kamer aan kwam en ik daar op de bank zat. Nadat Maikel vertrokken was zijn wij naar Chitwan (shitwan) gegaan, wildpark. 's morgens met bootje gegaan toen het nog dauwig was, mooie vogels gezien en de krokodillen lagen bijna in de boot (overdreven). Vervolgens veelste lange wandeling van 8 uur met fanatieke sloomlopende beestenspotter. Eerste tijd niets gezien behalve een kip, maar het zou toch wel sneu zijn als dat ins hoogtepunt zou moeten eorden. We hebben wel heel veel poepsoorten gezien en geroken en voetstappen gezien, lekker boeiend. Toch geluk en een neushoorn gezien en een aap, maar wij verwende afrikagangers werden hier niet heel gelukkig van. Ik ging even ip de kamer liggen wegens verkoydheidje waarna alle medewerkers van de lodge zich afvroegen waar ik was, toen Jen dit uitlegde kreeg ik toen ik terug kwam alle aandacht van de wereld en ze deden allemaal ala of ik doodziek was. In Chitwan ook nog olifant gereden en jeep. In de jeep dachten we tijger te zien, de gids werdt gek en de chauffeur sjezen, maar helaas, hert. Was wel leukste moment van de tocht. De olifanten shower was het hoogtepunt, wij erop in de rivier en de olifant maar spuiten. Heerlijk schoon na die tijd. Terug naar Kathmandu en volgende bestemming India. Details volgen later.

  • 28 Oktober 2012 - 17:14

    Gerritje :

    Elsbeth wat een mooi verhaal, wij vinden het al bijzonder als we een specht in de tuin zien inplaats van de mussen en koolmezen.We horen straks als je terug bent prachtige verhalen!gr. gerritje en jan

  • 28 Oktober 2012 - 17:52

    Johan En Tineke:

    Ha die lieve Els,
    Wat een mooi verhaal, wat betreft de klankschalen, die hoef je echt niet mee te nemen hoor, je kunt ze zelfs in Holten kopen,bij de W.W. Straks moet je met 2 vliegtuigen terug met al je souvenirs en dat willen wij je echt niet aandoen. We wensen je nog een hele mooie tijd!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Groet en kus,
    johan en tineke

  • 28 Oktober 2012 - 17:55

    Ineke:

    Hoi Elsbeth.

    Na zus kan ik natuurlijk ook niet achterblijven. Mooie verhalen weer......maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr het heeft hier gevroren, dat is ook niet niks;-)
    Gossie, het grootste deel van je reis zit er al op, maar je hebt nog een heel aantal weken voor de boeg.
    Hier in het Wapserland gaat het leven door met al z'n ups en downs. Ach, dat zijn allemaal weer eens dingen voor na jouw reis.
    Geniet, en ik blijf je heel graag volgen.

    Ineke

  • 28 Oktober 2012 - 20:29

    Marloes:

    Ik ben de zus hoor!!! Hahahaha
    Ha Els,
    Leuk om weer wat van je te lezen. Mooie foto van Tasj Mahal gehad vandaag. Zo uit de reclamefolders! Els en Jenneke doen nu een tocht met een privechauffeur! Route door India. Geniet nog even met je vriendinnetje, straks ben je weer alleen...... Op naar het volgende avontuur.

    groetjes Marloes

  • 28 Oktober 2012 - 20:39

    Erik:

    Hé Elsbeth,
    Wat een verhalen weer joh. Je verzint het toch niet allemaal he? Volgens mij heb ik te snel een Boeddha beeldje bij je besteld. Als ik het geweten had, dan had ik natuurlijk een kamsutra beeld bij je besteld, ha, ha...
    Hoewel, die krijg je misschien niet door de douane heen. Als ik je verhalen lees, dan is het hier op de Veluwe maar saai. Wij moeten het doen met wat wilde zwijnen en herten. Hoewel die best wel lekker zijn in het restaurant nu het wildseizoen weer begonnen is. Maar ik wens je nog heel veel plezier daar. Je hebt nog een maand. Ga bijna medelijden met je krijgen.
    Groeten,
    Erik

  • 28 Oktober 2012 - 22:39

    Dini, Jan:

    Weer genoten van je verhalen. Toch wat spannender dan een kunstroute door Holten met je ouders. Was ook leuk trouwens. En met lekker kunstgebakje van Nijkamp. Ze werken daar nog op de zelfde manier als toen jij er werkte.
    Bedankt voor je mooie kaart.
    Geniet nog een tijd van je vrije leven in India.
    Groet'n Dini en Jan

  • 29 Oktober 2012 - 09:46

    Kim :

    Ha Els,

    Ik val een beetje in herhaling, maar wat een super mooi verhaal!

    Wij hebben gisteren nog aan je gedacht. Samen met de BillsGirls (en mannen en kindjes van Geertje en Karin) hebben we de verjaardag van Luuk en mij vast gevierd. Ik weet het, mag eigenlijk niet van te voren, maar was wel heel gezellig. In ieder geval was er op een gegeven moment iets waarvan we allemaal zeiden: "dat moet Els doen". Wat dat was weet ik alleen niet meer. Tja, een beetje vaag, maar mijn geheugen....
    In ieder geval: we hebben je wel gemist!

    Groetjes Kim



  • 04 November 2012 - 14:11

    Dik Wolters:

    Els een mooi verslag en we hebben net ca 1000 foto.s gezien Super
    P&M

  • 04 November 2012 - 14:11

    Dik Wolters:

    Els een mooi verslag en we hebben net ca 1000 foto.s gezien Super
    P&M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shigatse

China en Nepal

Recente Reisverslagen:

25 November 2012

China zuid oost

06 November 2012

Foto's India

05 November 2012

India

28 Oktober 2012

Nepal

10 Oktober 2012

Last part (1) first part China

Actief sinds 23 Juni 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 9500

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 December 2012

China en Nepal

Landen bezocht: