China zuid oost - Reisverslag uit Yangshuo, China van elsinchina - WaarBenJij.nu China zuid oost - Reisverslag uit Yangshuo, China van elsinchina - WaarBenJij.nu

China zuid oost

Blijf op de hoogte en volg

25 November 2012 | China, Yangshuo

Laatste verslag denk ik, misschien nog klein stukje Hong Kong. De foto's van India zoals aangekondingd zijn er nooit geweest, foutje aangezien ik geen chinees spreek, oeps delete van mijn sd kaart, shit. Ook al een sd kaart kwijt, dus gaat lekker. Ik plaats maar geenf foto's meer.
Maar dit is inmiddels verleden tijd, ik zit nu in Yanghuo.

Na even uitgerust te hebben in Kunming ben ik met een Australisch stel vertrokken naar Yuanyang. De bus bleek een sleeperbus te zijn terwijl het overdag was, wel relaxed. Een sleeperbus is gewoon eeen bus met allemaal smalle stapelbedden erin, ziet er heel grappig uit. Aangekomen in Xinje(Yuanyang) gingen we met een minibus verder naar het hostel omringt door rijssterassen, prachtig, alleen het weer wat minder. Beetje regen en bewolkt. Heerlijk gegeten met een groepje, van alles en nog wat geprobeerd.Was even weer oefenen met chopsticks eten. Volgende dag vroeg op voor de zonsopgang, 100 yuan (12,50 euro, belachtelijke toegangsprijzen hier) betalen voor het " mooiste" uitzichtpunt, maar weinig glinstering te zien op het water overlopen rijssterassen. Het was te bewolkt, maar ondanks dat is het toch mooi. Even lekker ontbeten en toen met een francaise rondgewandeld. Onderweg nog genoten van het aanzien van een hond welke op het spit zat. Was wel even vreemd om te zien. 's middags bij 2 families thuis geweest waarvan de vrouwen in het hostel werken. De huizen zagen er weer heel anders uit dan op andere plekken. Aangezien ze nauwelijks engels spreken, maar met de kinderen met de bal gespeeld en elkaar engelse en chinese woordjes geleerd, veel gelachen. We werden in het tweede huis volgestopt met eten, fruit (chinese peer o.a.) en soort opgerolde kroepoek van rijst. De kinderen worden hier allemaal op de rug gedragen in hele mooie draagdekens.
Van hier naar plaatsje tussen yuanyang en kunming gegaan voor een nachtje. Was een beetje klein Pingyao. 's avonds werd er op het plein weer flink gedanst en ge Tai-tchiet. Is elke keer leuk om te zien.
Weer nachtje Kunming gedaan en natuurlijk een choco gedronken bij de Starbucks. Deze was al helemaal in kerststemming.
Dali was de volgende bestemming. Het oude gedeelte is klein en best mooi, maar natuurlijk heel, heel veel shops en commercie. Fietsen rond het meer was leuk. Nog even gefietst met een chinese, maar ze ging wel heel zacht. Toen ik verder wou moest ik natuurlijk eerst even met haar op de foto, dat ze allemaal foto's van je willen blijft toch wel een beetje raar.
Langs het meer zijn vele dorpjes, welke nog echt oud zijn, veel met allerlei blauwe schilderingen op de muur. Na eindeljk de markt berijkt te hebben waar ik naar toe wou viel die een beetje tegen. Kort gekeken en toen het batik stadje bezocht. Vrouwen kwamen al naar mij toe en namen mij mee naar hun huis waar de kleden gemaakt werden. Leuk om te zien en me ook laten verleiden tot een aankoop, dus iemand wordt hiet nog mee verbleid. Teruggefietst over de grote weg, was makkelijk fietsen, maar op een gegeven moment was ik helemaal kapot, slak was ik. Trouwens ook in Dali nog weer thee met brownie gehad. Beging chocolade fan te worden.
Dali had ik wel gezien, dus ben ik met Canadese en Kroaat volgende dag vertrokken naar klein cowboyachtig stadje Siaxi (ofzo iets, weet niet meer). Lokale bus langs de weg aangehouden en hop er naar toe. Dit was echt veel minder toeristisch en nog met veel autentieke gedeeltes. We werden op een binnenplaatst uigenodigd waar mensen majong aan het spelen waren. Wat is dat een moelijk spel om te volgen zeg. Sommige van hen kwamen volgens mij rechtstreeks uit de kabouterplop serie, ze hadden allemaal van die hoedjes op. De kroaat moest 's avonds naar een telefoonshop, hij was daar zo weer weg, ik en de Canadese zijn nog lang gebleven, want ze waren aan het karaoken daar met een aantal mensen. We hebben gedanst en keihard gezongen, ontzettend gelachen. Het kleine jochie kon erg goed Michael Jackson moves doen, heb ik hele gave foto's van. Met name Links, Links, rechts, rechts, draai in het rond en gaan, gaan, gaan was onze hit. Lijiang is heel commercieel, maar vond ik wel een leuker stadje dan Dali. Lekker rongelopen ook van de toerisisten weg en een dach met zijn drieen + japanner gefietst naar een tempel. Japanner zei bij alles, whooooooooooooo. Bij de tibitaanse tempel werden we uitgenodigd voor thee en hebben we is goed bekeken hoe zij soort van dumplings maken. Helaas duurde het te lang voordat ze klaar waren, dus konden we niet proeven. Het de berg op fietsen was trouwens behoorlijk zwaar. Niet omdat de berg heel steil was, maar we hadden zwaar trappende fietsen zonder versnelling. Dachten dat doet niet zo zeer aan onze kont ipv MTB. Maar we hebben toch wat stukken moeten lopen. Nog wat mooie plaatsjes bezocht, hand werkambacht van heel, heel, heel fijn borduren (hoe saai is dat om te doen, maar wel een kunst, net foto's) gezien.Hier werd ons ook verteld dat er in China 54 volken leven (heb pakje met kaarten gekocht waar alle verschillende vrouwen kostuums op staan). Hiervan wonen er 23 rondom Lijiang. Je ziet dan ook veel vrouwen in klederdracht rondlopen. 's avonds lekker wezen eten in Lijiang bij de footmarket. Heel veel kraampjes met allemaal verschillend eten, heel leuk en lekker, maar toen de weg kwijt geraakt en daardoor te laat voor het traditionele naxi concert. Bleek niet zo erg, want het was leuk, maar niet te gek. Na nog weer een gek rijst/mango die uitgeprobeerd te hebben, best lekker (Ze hebben hier ook lekker brood voor ontbijt met een ei er in) zijn we een kroeg ingegaan met allemaal chinesen. Hier waren allerlei zangers met chinese popmuziek, maar ook tradtionele liederen en geschreeuw als of Mao zelf op het podium stond. Het was vooral de bedoeling dat je veel klapperde met je handjes ding, welke je ook altijd bij de voetbal en schaatsen hebt. We hebben dus maar weer flink meegedaan wat lachen was. Op het podium werd ook nog even een kleine dating show gehouden met spelletjes, meeste balonnen knappen op een stoel, wie het beste kan dansen, die chinesen zijn echt zo gek als een deur. Na Lijiang Shangri La nog bezocht wat op 3200 meter ligt. Beetje gewandeld daar en vooral lekker gegeten. Toen de lange trein reis voor de boeg 9 uur Lijiang-Kunming en 24 Kunming-Guilin. Helaas werd ik in de eerste trein ziek, overgeven en diaree, dus maar in Kunming gebleven en volgende dag naar Guiling gevlogen. Daar 's morgens meteen gestart met een tour over de rivier. Vanaf de bamboe raft met motor kon je prachtig het karstgebergte zien en soms kon je er zelfs allerlei beesten in herkennen. 's middags op een klein twee persoons raftje gezeten, aalscholvers zien vissen en op een waterbuffelo gezeten en gevoerd. Daarna in Yangshuo beland en hier eigenlijk niet veel gedaan. Morgenavond naar Hong Kong nog een paar dagen en dan zit het erop. Dan kan ik ook afscheid nemen van dit blog, want schrijven over mijn vakantie is niet echt mijn favoriete ding. De reacties lezen is wel leuk, dus stuur nog fff een leuk berichtje.

Tot gauw. (Mijn tas begint trouwens al behoorlijk vol te raken met souvenirs, weet iemand nog een goed adres om van de shopverslaving af te komen????)

Elsbeth

  • 25 November 2012 - 08:48

    Marloes:

    Ha Els! ben net op je site aan het lezen wat je ook al weer allemaal hebt gedaan! Tot volgende week!

    Marloes

  • 25 November 2012 - 09:11

    Marloes:

    Als wij mee mogen genieten van die shopverslaving is dat niet zo erg hoor!
    Door je verslag hoor je nog meer van al je avonturen dan via skype of whats app, dus ik ben wel blij met je verslagen. Leuk dat je nu meer met andere mensen hebt gedaan. Of lijkt dat maar zo? Weet je zeker dat je niet nog een maand extra weg blijft? Je hebt er volgens mij nog geen genoeg van! Wij zijn wel blij dat je weer thuis komt hoor! Net op tijd terug voor Sinterklaas. Het aftellen is begonnen, nog 7 nachtjes......

  • 25 November 2012 - 13:01

    Erik:

    Hé Elsbeth,
    Je raakt aardig op dreef lees ik. Ik dacht, die gaat de reis rustig 'afbouwen', maar je hebt een aardige eindspurt ingezet. En je doet jezelf tekort als je denkt dat schrijven niet je ding is. Hartstikke leuk juist zoals je de dingen opschrijft die je mee maakt. Volgens mij heb je die foto's gewoon expres kwijtgeraakt want dan moet je weer een keer terug om ze opnieuw te maken. Slim! En ook leuk dat je zoveel (verschillende) mensen ontmoet. En het verslaafd zijn aan shoppen, daar zou ik me gewoon maar bij neerleggen hoor. Er zijn ergere dingen. En als je terug bent dan ben je toch waarschijnlijk door je geld heen. Dus het lost zich vanzelf wel op. En die man op het witte paard waar je het wel eens over had, die zie je op 5 december wel, ha, ha...Dus alles komt goed.
    Fijne laatste dagen en een goede, veilige reis terug. Zie je weer gauw.
    Groeten, Erik

  • 25 November 2012 - 13:55

    Jannie:

    Els ,weer mooi vehaal.
    Ook zonder OAD,goed van eten.
    Zien je zondag.

    smok,jannie dik.

  • 25 November 2012 - 15:00

    Sabine:

    Geniet nog even!! Nog een weekje te gaan.

    Tot snel.
    Groetjes,
    Sabine

  • 25 November 2012 - 15:12

    Ellen:

    Hey Els,

    wat een belevenissen, klinkt super! gezelig zoveel mensen ontmoeten en bij de chinezen thuis een kijkje nemen. Het klinkt alsof je nog niet klaar bent met China. maar helaas zit het er al bijna op, pff wat is het snel gegaan die 3 maanden. ik zie je graag weer terug hoor in NL! Ze voorspellen winters weer volgende week dus het zal even wennen voor je zijn. Geniet van je laatste dagen! En alvast een goede vlucht weer naar NL.

    Groetjes,
    Ellen

  • 25 November 2012 - 16:17

    Marleen:

    Hey Elsbeth,

    Alweer je laatste blog! Wat zijn die drie maanden snel gegaan. Allebei 3 bijzondere maar totaal verschillende maanden beleefd! Geniet nog van je laatste dagen en begin maar vast weer te oefenen met Nederlands praten, zal vast weer wennen zijn volgende week.

    We hopen je snel weer te zien, een hele goede terugreis gewenst!

    Liefs,
    Marleen, Marc en Thomas

  • 26 November 2012 - 22:28

    Dini Jan:

    Hallo Elsbeth
    Enorm interessant verhaal, je ontplooit je schrijverstalenten volledig.
    Gelukkig ben je weer op tijd thuis voor de familie sinterklaas bijeenkomst. We verwachten van jou wel een interessant chinees hapje als inbreng (stukje gebraden hond van het spit bijvoorbeeld?)
    Geniet van de laatste dagen. Goede thuisreis en tot gauw.

    Kus van
    Dini Jan

  • 28 November 2012 - 20:02

    Johan En Tineke:

    Ha Elsbeth,

    Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven, volgens mij kun jij voor ons allemaal wel een chinees gaan koken, lijkt me een goed idee. (wel graag zonder hond) Nog maar een paar dagen en je bent weer in Nederland. Wij zijn heel erg blij je weer te zien en te luisteren naar je verhalen. En ik ben heel benieuwd hoe je er uit ziet. Nog een paar hele fijne dagen en een goede reis terug naar Nederland.

    Groet en kus
    Johan en Tineke
    p.s nog heel erg bedankt voor je sms- je

  • 29 November 2012 - 11:50

    Karin:

    Tjee wat een belevenissen zeg! Hartstikke leuk om allemaal te lezen... en ik ben het met de anderen eens: met je schrijftalenten is niks mis. Geniet van de laatste dagen in CHINA en tot gauw!

    Kus, Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

China en Nepal

Recente Reisverslagen:

25 November 2012

China zuid oost

06 November 2012

Foto's India

05 November 2012

India

28 Oktober 2012

Nepal

10 Oktober 2012

Last part (1) first part China

Actief sinds 23 Juni 2012
Verslag gelezen: 2245
Totaal aantal bezoekers 9498

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 December 2012

China en Nepal

Landen bezocht: