China beetje vreemd maar wel lekker - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van elsinchina - WaarBenJij.nu China beetje vreemd maar wel lekker - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van elsinchina - WaarBenJij.nu

China beetje vreemd maar wel lekker

Blijf op de hoogte en volg

31 Augustus 2012 | Nederland, Apeldoorn

Nihau,

Foto's uploaden wordt denk ik een beetje lastig, want het internet is nogal traag. Ik ga proberen een beetje een leuk verslagje te maken, maar schrijven is niet echt mijn ding, dus misschien wordt het een beetje een zakelijk verslag.

China: toeterende auto's, eten met stokjes, kinderen welke op straat poepen (nu een keer gezien, maar schijnt vaker voor te komen), flessen worden ingezameld door zwervers of andere mensen op straat en zelf uit prullenbakken gehaald, roggelende menen, soms echt heel ranzig, kinderen met broekjes, welke aan de achterkant bij de billen open zijn, arm en rijk, vriendelijke mensen en lomp kortaf, lekker eten (Heb eend geprobeerd, maar dat was niet echt mijn ding, maar had bbq bij het hostel en dat was weer heel lekker), maar ook slangen, zeestereen, krekels enz. enz. (misschien ook best lekker, maar heb ik niet geprobeerd. Heb ze gezien bij een night market. Heb daar wel kokossap gedronken uit een kokosnoot en een sneeuwbal van de chines muur gekocht voor mijn verzameling)), Grote lelijke stadsdelen en mooie autentieke plekken, mensen die proberen met je te praten, maar waar je niks van verstaat, memsen die heel goed engels kunnen en je aanspreken. Kortom veel tegenstrijdigheedn en veel anders dan in NL, maar natuurlijk toch ergens ook wel westers (Zelfs toch een keer naar de Mac gegaan, had er zo'n zin in)

Wat heb ik allemaal gezien:

In Beijing heb ik ik o.a. de higlichts gedaan: Lama tempel, Verboden stad, zomperpaleis en paleis van de hemelse vrede. Het is overal wel best druk met al die chinezen, maar er zijn best plekken te vinden waar het wat rustiger is. Bij het palais van de hemelse vreden zag je sportende mensen, zingend, kaartend en muziek makend, heel leuk. Overdag heb ik Beijing alles alleen gedaan, maar later kwamen er wel wat meer mensen in mijn hostel dus dat was wel gezelliger. De hutong waar mijn hostel was was erg mooi. Een hutong is een buurt met allemaal kleine straatjes.
Natuurlijk ben ik ook naar de chinese muur geweest. Ik had er erg veel van verwacht en dat viel een beetje tegen, maar het was wel ok. De wandeling van 4 uur over de muur was best zwaar, ben behoorlijk wat treden om hoog gegaan en toen stijl weer naar beneden. Daarna gingen we ergens eten in eeen afgelelgen mini restaurantje heel grappig en lekker. Met chopsticks eten is nog steeds niet mijn grootste talent, maar ik krijg wel wat naar binnen. (Gelikkig maar).

Toen met de trein naar Pingyao, had hardsleeper. Zijn eigenlijk allemaal open hokjes naast elkaar met een gang er langs. In die hokjes zijn 2 stapelbedden rie hoog. Prima te doen, dekens waren wel heel smerig en er lag een oude man onder mij die nog al verkoud was, dus heel wat roggels welke allemaal in zakjes en bakjes werden uigespuugd, blehhhh. Ben gisternacht aangekomen in Pinqyao. Had hostel gereserveerd, maar ze waren niet open in de nacht, terwijl ik dat nog gevraagd had. Gelukkig vond de taxi chaufeur wat anders voor me en toen ben ik in de morgen na het gereserveerde hostel gegaan. Pinqyao is een grote stad denk ik, maar met een oud deel. Hetoude deel is heel mooi, veel tempels, oude gebouwen en een stadsmuur er omheen. Ook nog heel veel oude huisjes enzo. Gisteren ingewijd in het boedisme. Kreeg in een tempel wierook in mijn handen gedrukt, hij deed een od ander gebed od\f een zegening, toen moest ik in een boekje bladzijde kiezen. Ik ben succesvol en krij geluk. Toen moest ik natuurlijk veel betalen, maar ik heb het gelaten bij iets meer dan een ruo. Hier ook wat mensen ontmoet waar ik gister mee gegeten heb en vandaag wat rond gelopen. Het is wel lekker relaxed hier. Niet zo groot en lekker temperatuurtje nu. Soms is het echt warm en benauwd. Vanavond ga ik met de bus naar Xi'an, daar is het terrecotta leger. Ben benieuwd.

Bedankt voor de reacties en tot de volgende keer. Hoop dan wel foto's te kunen plaatsen.

Groet,

Elsbeth

Ps letters op toetsenbord zijn niet meer te lezen, dus het zal nog wel is fout gaan.




  • 31 Augustus 2012 - 10:19

    Ellen:

    Hey Els,
    Wat een avonturen heb je al beleefd. Een hele andere cultuur. Leuk om te lezen!
    Veel plezier in Xi'an

    groetjes Ellen

  • 31 Augustus 2012 - 11:00

    Peter:

    Hoi Elsbeth,
    leuk om je avonturen te lezen, en het schrijven gaat je prima af hoor.
    Veel plezier en een goede reis nog verder!
    Groetjes
    Peter

  • 31 Augustus 2012 - 12:54

    Ome Jan:

    Halle elsbeth

    lekker bezig. al veel interessante ervaringen lees ik.
    groetjes
    Jan (en dini neem ik aan maar die fietst nog in Drente. ook mooi, maar weinig chinezen en niet zo apart)

  • 31 Augustus 2012 - 13:54

    Karin:

    Hoi Els,

    oooowwh, dat klinkt allemaal hartstikke goed en leuk! Fijn te horen dat je succesvol bent en geluk krijgt :).

    Groetjes, Karin.

  • 31 Augustus 2012 - 15:00

    Marloes En Lian:

    Ha elsinchina!
    Eindelijk weer een berichtje! Mooi om te lezen wat je allemaal doet en dat je al verschillende mensen hebt ontmoet om dingen mee te ondernemen. Stuur nog eens een whats-appje!!!!


  • 31 Augustus 2012 - 15:41

    Richard:

    Slangen, zeesterren, krekels, etc. Da's 't lekkerste... Nog verdwaald? Veel plezier nog met het vervolg van je reis en tot horens!

    Groet,

    Richard

  • 31 Augustus 2012 - 16:27

    Sabine:

    Ha Els,
    Wat heb je al veel dingen gedaan! Jammer dat de lange muur tegen viel.
    Nog zat weken te gaan voor leuke dingen! Eten ze daar ook spinnen? Kun je ook nog proberen...

  • 31 Augustus 2012 - 21:46

    Pa&Ma:

    HOi Els ,
    Mooie verhalen,wel goed eten hoor.
    Ik ben weer thuis van een rondje Groningen.Mooie tocht , goed weer en erg gezellig .
    Ik had na 10 jaar onze eerste lekke band .

    Groet van ons tweetjes .

  • 31 Augustus 2012 - 21:50

    Gerritj En Jan:

    Elsbeth, zelfs in drenthe hebben we het terracotta leger gezien in het museum.wat heb je in die korte tijd al veel gezien lgr.g j

  • 01 September 2012 - 14:07

    Ineke:

    Hey Els.

    Wauwsie, kon ik maar even naar je toe vliegen en dit avontuur een paar dagen met je meemaken.
    Helaas, dan maar geniet van je verhalen.
    Hier in Holland wordt het al zoetjes aan herfst..ik heb de eerste rood met witte paddestoelen al weer gezien..en de blaadjes aan de boom beginnen ook al te verkleuren.
    Maar..het zonnetje schijnt wel heerlijk, en ik geniet ook van mijn vakantie...in Drente..waar we in Vledder wel een Chinees hebben, maar met plastic geraniums voor de ramen...oepsssss daar word je ook niet vrolijk van. F=Dus dan maar soms wat rochelende chinezen..brrrrrrrrrrrrrrrrr.

    Heb het goed nichtje..en met de 'wijze woorden' van Wimmetje Wolters sluit ik af....
    'Gedreegd oe netjes'.

    Groet Hettie en Ineke

  • 01 September 2012 - 19:11

    Linda:

    Hey Els,
    Geniet je een beetje? Ik mis je wel hoor! Nu jij het land uit bent, hebben ze gelijk campinglife van de tv gehaald!

  • 01 September 2012 - 20:21

    Bart:

    He Els, al veel dingen gedaan zie ik. Heb je al een moat gevonden om een halve liter mee te drinken? Of hebben ze die daar niet...?! Veel plezier in Xi'an! Gr B

  • 03 September 2012 - 12:06

    Guido:

    Nou Elsbeth,

    mijn vakantie zit er weer op en die van jou is nu goed begonnen. Veel plezier!

    Groetjes, Guido.

  • 05 September 2012 - 20:28

    Kim:

    Ha Els,

    Een jaar terug zat je rond deze tijd roosjes te maken, dan is de Chinese muur toch wel andere koek.
    Maar klinkt goed allemaal en het lijkt me best improviseren als je hostel opeens niet open is. Druk leven daar in China, volgens mij zit je niet stil.

    Groetjes Kim
    (en een knuffel van Luuk)

    Ps. kan je al een beetje Chinees? Hier komen de Keunefeesten eraan dus misschien wel leuk als we hier in ons eigen "China town" in het Chinees een bestelling kunnen doen.

  • 05 September 2012 - 20:28

    Kim:

    Vooruit, ook van Jorrit...

  • 07 September 2012 - 08:51

    Yvette:

    Leuk verhaal weer Els, door jou waan ik me toch weer heel eventjes in het mooie China, heerlijk : )
    Op naar het volgende avontuur!
    Goede reis meid...

  • 09 September 2012 - 11:52

    Bart :

    He Els, vanavond Chinees eten he! Hoort bij keunefeest zondag! ;-)

  • 09 September 2012 - 22:18

    Johan En Tineke:

    Ha die Els
    Wat een mooie verhalen, wat zul je genieten, ben wel een beetje jaloers.
    Geniet met volle teugen!!!!!!

    johan en tinek

  • 10 September 2012 - 08:04

    Erik:

    Hé Elsbeth,
    Ik zie dat je je tijd goed benut. Maar ja, stilzitten is niet jou ding natuurlijk. De muur in 4 uur gelopen? Niet slecht toch? Ik dacht dat dat ding zo lang was? Ha, ha...
    Spannend om te lezen wat je allemaal doet en nog gaat doen. Blijf je volgen natuurlijk. Veel plezier nog en take care.
    Groeten,
    Erik

  • 11 September 2012 - 20:38

    Sabine:

    Hey Els,

    Dit jaar helaas geen keunefeesten met jou, dan heb ik maar in mijn eentje de korhanen aangemoedigd.
    En extra hard voor je vader geklapt ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Apeldoorn

China en Nepal

Recente Reisverslagen:

25 November 2012

China zuid oost

06 November 2012

Foto's India

05 November 2012

India

28 Oktober 2012

Nepal

10 Oktober 2012

Last part (1) first part China

Actief sinds 23 Juni 2012
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 9496

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 02 December 2012

China en Nepal

Landen bezocht: